Kant : Oplysning er menneskets udgang af dets selvforskyldte umyndighed. Umyndighed er manglen på evne til at bruge sin egen forstand uden en andens vejledning. Selvforskyldt er denne umyndighed når årsagen ikke ligg er i mangel på forstand, men manglende mod og beslutsomhed til at bruge sin forstand uden en andens vejledning. Sapere aud e ! Hav mod til at bruge din egen forstand! er altså oplysningens motto. Men hvad er tro? tro kan flytte bjerge så troen er træt i dag troen har flyttet for mange bjerge i dag troen har flyttet så mange bjerge fordi muhammed ikke vil komme til dem - hvorfor vil muhammed ikke komme til dem? troen trænger til noget at drikke troen trænger til noget at spise troen trænger til at sidde lidt ned den er pissetræt af det hele af alt det flytteri alt det besvær for et bjerg hvorfor er det kun mig der kan flytte bjerge? spørger troen muhammed trænger til at komme til bjerget trænger til at komme op på bjerget trænger til at få noget frisk luft så tr...
jeg tænker at enhver tekst indeholder en poetisk erfaring. det betyder ikke at den ikke også kan indeholde andre erfaringer såsom menneskelige, videnskabelige, åndelige eller hvad har vi? de poetiske erfaringer kan opskrives, genskrives, fremskrives ved at udsætte teksten for forskellige deformationer eller andre tekstlige strategier der alle har til hensigt at afdække de poetiske lag teksten rummer, fx ved at man afskriver, nedskriver, omskriver de menneskelige, sociale, politiske erfaringer som fylder ens blik med billeder det er umuligt at kigge væk fra. det er også muligt at møde tekster hvor det poetiske er så fremskrevet at de kalder på at man møder dem med andre erfaringer. Per Højholts ”Så og så mange lærker” er en sådan tekst. ved at møde den med tidens erfaring er det muligt at sætte en ramme om den og udstyre den med en fortælling: vi ankommer lidt sent til stedet med birketræerne, i hvert fald efter at digteren har talt de første 382 lærker for os, men de to næste, 383, kom...
Kommentarer
Send en kommentar